Working in Australia - Reisverslag uit Thulimbah, Australië van Peter Krämer - WaarBenJij.nu Working in Australia - Reisverslag uit Thulimbah, Australië van Peter Krämer - WaarBenJij.nu

Working in Australia

Door: Peter Krämer

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 November 2014 | Australië, Thulimbah

Het is al weer even geleden dat ik wat heb geschreven over mijn avontuur hier in Australië. Zoals ik in mijn vorige stukje had geschreven, ben ik nog steeds in Thulimbah in het 'summit backpackers' hostel.

Ik zal eerst even wat vertellen over het gebied hier rondom het hostel. Het hostel ligt aardig afgelegen van de bewoonde wereld. Het ligt tussen de dorpen Warwick en Stanthorphe. Zonder een auto kun je niet veel hier in de buurt. Omdat dit hostel zo afgelegeven van alles ligt is het soms best saai om me hier te vermaken bij het hostel, vooral als er geen werk is.

Gelukkig zitten in dit gebied genoeg boerderijen, zoals aarbeiden-, appel-, en groenteboerderijen. Dat zorgt ervoor dat er veel werk is voor backpackers. Om te kunnen werken moet er eerst geregistreerd worden bij het harvest centre, waar ik al mijn gegevens moest invullen. Als een boerderij dan mensen nodig heeft, dan belt die naar het harvest centre en de eerste mensen die zich daar hebben aangemeld die krijgen dan het werk. Het ligt er dan wel een beetje aan of je eigen vervoer hebt. Want als er geen vervoer is, dan is het een stuk lastiger om ergens te komen en dus ergens te kunnen werken. Ik heb het geluk dat er bij dit hostel genoeg auto's te huur zijn dus als ik er eentje nodig heb dan is die optie open.

Mijn eerste baantje was bij een appelboerderij. Daar zou ik in eerste instantie één week gaan werken en daarna zou het werk daar klaar zijn. Toen ik daar eenmaal aan het werk was, bleek dat het werk toch wel meer dan twee weken zou bedragen. Na anderhalve week waren alle gala appelbomen geplant en was mijn werk klaar. Omdat er een paar problemen waren met een kroeg in Stanthorpe, waar de boer ook eigenaar van was, was er voor mij geen werk meer en zou er pas over anderhalve week weer geplant kunnen worden. Ik zat dus weer zonder werk.

Dat vond ik zelf erg vervelend, want nu moest ik weer bij het hostel zitten en daar is helemaal niets te beleven. Er is wel een poolbiljart, tafeltennistafel, piano en fitnessapparaten, maar na dat zo vaak te hebben gedaan is daar ook geen lol meer aan te beleven. Dan zit er maar éen ding op en dat is de dag vol maken met onzinnige dingen bij het hostel. Tenzij er een auto beschikbaar is! Want dan kan er naar het national park gereden worden. Alleen dit is minstens drie kwartier rijden vanaf de plek waar ik verblijf dus dat moet dan wel even gepland worden.

Gelukkig had ik na 4 dagen vervelen weer een nieuw baantje gekregen en werk ik nu op een aardbeienplantenkwekerij, waar de focus ligt op het kweken van de plant zelf en niet om het kweken van aardbeien. Deze planten worden dan weer doorverkocht en in veel gebieden in Australië geëxporteerd. Het is simpel werk, waarbij ik de bloemen van de plant moet afknippen, zodat de plant daar geen energie meer steekt in het vormen van de vrucht, maar dat er nu meer uitlopers aan de plant komen. Ik ligt dan achter een tractor op soort van strijkplank waar dan schuim op zit met een leren bovenlaag. Dat lijkt in eerste instantie best fijn te liggen, maar na een half uur ligt dit al niet meer fijn en moet ik een andere houding aannemen.

Ik weet niet hoe lang ik hier nog ga werken, want ik werk hier nu samen met Lars en hij gaat na 3 weken daar stoppen. Als ik de kans krijg dan ga ik bij een van de andere Nederlanders werken, zodat ik met hen samen kan rijden. Dan kan ik de huurkosten en de benzine kosten delen. Als ik alleen naar dat bedrijf moet dan kan ik netzo goed stoppen met werken, want dan verdien ik niet zo veel meer. Ik moet namelijk nog het verblijf betalen, de boodschappen en dan komen er ook nog eens huur en benzine kosten van de auto bij die ik dan alleen moet betalen. Dus reken maar uit, dan verdien ik dus naar verhouding bijna niets. Dat is dus geen optie en als ik die kans krijg om ergens anders te werken dan ga ik dat doen.

Ik blijf hier nu nog ongeveer twee maanden om geld te verdienen en hoop met ongeveer 6000 tot 8000 dollar hier weg te gaan, zodat ik in ieder geval de trip langs de oostkust kan gaan maken, bungee jumpen, parachute springen, 4x4 rijden op frazer island en natuurlijk duiken bij het great barrier reef! En er zullen ongetwijfeld nog meer activiteiten bij komen. Eentje daarvan is een trip naar Nieuw Zeeland. Ik heb tot nu toe in de planning om daar twee weken te verblijven, maar dit moet ik nog wijzigen in een maand. Twee weken lijken me te kort om van dit land rustig te kunnen genieten. Maar dat zie ik tegen die tijd nog wel. Voor nu is het eerst de bedoeling om twee maanden te werken en geld te verdienen voor het volgende avontuur hier in Australië. Ik kijk daar nu al naar uit want ik heb het hier eigenlijk wel een beetje gezien bij dit hostel.

  • 10 November 2014 - 13:11

    Jacqueline Krämer :

    mooi verhaal weer Peter, top

  • 11 November 2014 - 21:13

    Henk Krämer:

    Leuk geschreven verhaal peter. Ik hoop dat je snel ander werk zult vinden, want achter zo'n tractor liggen de hele dag is ook geen pretje. Maar als er niets aan werk te vinden is, kun je dit maar beter blijven doen. Er komt best wel wat ander werk op je pad. Geniet er maar lekker van het jaar is zo voorbij.
    we houden contact, en hou je taai.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Thulimbah

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2015

Christmas and New Years Eve!

10 November 2014

Working in Australia

16 Oktober 2014

From Sydney to Brisbane to Thulimbah

30 September 2014

First week in Australia

23 September 2014

Aankomst in Sydney!
Peter

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 3420

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: